Pagina
Menu
INFO
U bent hier:   Begin pagina > Ton blogt > Archief > 6 januari 2010 Douglas Bader een legende tijdens zijn leven
German

6 januari 2010 Douglas Bader een legende tijdens zijn leven

Het zal een kleine 40 jaar geleden zijn, dat ik voor het eerst las over deze Engelse gevechtsvlieger, die vele malen is onderscheiden en al tijdens zijn leven een legende werd.
Douglas Bader ontpopte zich na zijn vliegopleiding bij de RAF als een bovengemiddeld piloot. Een van zijn eerste vliegtuigen was een Bristol Bulldog (foto).

Dit toestel was snel maar ook zwaar waardoor het bij wendingen tijdens extreem laag vliegen, snel hoogte verloor. Dat werd hem bijna fataal tijdens een demonstratie vliegen op lage hoogte op de Reading Aero Club. Bij het uithalen van enkele laagvliegende acrobatische toeren raakte hij met de top van de linker vleugel de grond en crashte. Zwaargewond bracht men hem naar het Royal Berkshire Hospitaal in Reading, waar hij geopereerd werd. Zijn beide benen werden geamputeerd.
Op mentaliteit en wilskracht vocht hij zich terug. Zonder het gebruik van krukken leerde hij met veel vallen en opstaan opnieuw lopen, kon in een speciaal gemodificeerde auto rijden en speelde weer golf.

Piloot zonder benen tijdens de oorlog
In 1933 moest hij zich terugtrekken uit de RAF, niet vanwege zijn vliegerscapaciteiten, maar alleen vanwege het feit dat zijn situatie niet gedekt werd door Koninklijke wettelijke voorschriften. Echter, door het uitbreken van de oorlog in september 1939, kwam hij met behulp van zijn netwerk opnieuw als Flying Officer in dienst bij de RAF. In februari 1940 werd Douglas Bader toegevoegd aan het 19e squadron op de basis Duxford bij Cambridge. Hier kreeg hij zijn eerste Spitfire. In april 1940 werd hij Flight Commander van 222 squadron uitgerust met Spitfires (foto onderste jager) op Airbase Duxford en na deelname aan operatie Duinkerken in juni 1940 squadron leader bij een squadron met Hurricanes (foto bovenste jager). Tijdens de Battle of Britain behoorde hij tot de vijf succesvolste Britse piloten met vele overwinningen op de Messerschmidt’s Bf109 en Bf110.

Zijn handicap werd een voordeel
Zijn succes als jachtpiloot is naar zeggen deels te danken aan het feit dat hij zijn benen miste. Door het omhoog trekken van het jachtvliegtuig in combinatie met vele snelle korte draaien ontstaat een hoge “G kracht”. Tengevolge daarvan kan een “black out” ontstaan doordat het bloed vanuit de hersenen wegstroomt naar andere delen van het lichaam, in de regel de benen. Door het missen van beide benen, overkwam hem dit niet en had daarmee een groot voordeel ten aanzien van z.g. “gezonde” tegenstanders.

 
Foto: Douglas Bader and his tin leg

Pagina
Menu
INFO
Pagina
Menu
INFO

Excursies

Excursies


Onder begeleiding van Ton Wientjen worden er excursies georganiseerd naar het gebied waar de slag om Arnhem plaatsvond. Dit zijn excuries in groepsverband. Bent u als vriendenclub, serviceclub, hobbyclub, enz. geïnteresseerd in een excursie?

Lees verder »

Ton blogt

Ton blogt 


Soms, als Ton tijd heeft, schrijft hij een anekdote over een gebeurtenis die zich afspeelde in de oorlog. Altijd vanuit de gedachtenwereld van de betrokkene geschreven en dus lang niet altijd politiek correct.
 

Lees verder »

Contact


Ton Wientjen
Vaarwerkhorst 71
7531 HL  ENSCHEDE

Telefoon: +31 53 435 69 49
Mobiel1:   +31 61 258 47 78
Mobiel2:   +31 62 351 10 21

Stuur een berichtje

Pagina
Menu
INFO

Powered by CMSimple | Template by CMSimple | Inloggen