Pagina
Menu
INFO
U bent hier:   Begin pagina > Ton blogt > Archief > 26 februari 2013  Laconia-tragedie
German

26 februari 2013  Laconia-tragedie

Laconia
De Laconia was een Brits passagiersschip (20.000 ton) dat vanaf 1922 tot aan het begin van de Tweede Wereldoorlog reguliere lijndiensten onderhield tussen de havenplaatsen van verschillende werelddelen. Na de inval van Nazi Duitsland op Polen, 1 september 1939, wordt 5 september 1939 het Stoomschip Laconia als bewapend handelsschip toegevoegd aan de Royal Navy. Met ingang van 1 oktober 1941 valt de bewapende Laconia onder het Britse Ministerie van Oorlogstransport en wordt gebruikt als troepentransportschip.

Laconia op weg van Suez naar Canada
September 1942 is de Laconia op weg van Suez Egypte via Aden, Kaapstad Zuid Afrika, naar Canada. Aan boord bevinden zich 463 officieren en bemanningsleden, 80 burgers, 286 Britse militairen, 1793 Italiaanse krijgsgevangenen opgesloten in de vracht ruimtes en bewaakt door zo’n 103 Poolse militairen. 

U-156
In de avonduren van 12 september 1942 patrouilleert de Duitse onderzeeboot U-156 tussen Liberia en Ascension op zoek naar Geallieerde schepen. Tegen 22.00u ziet de commandant van de U-156, Kapitänleutnant Werner Hartenstein, de contouren van de zonder escorte varende Laconia en besluit deze aan te vallen. 22.10u wordt de Laconia getroffen door twee torpedo’s en 22.22u verstuurt zij een S.O.S. bericht. Het machtige stoomschip begint te zinken.

Kapitänleutnant Werner Hartenstein
Kapitänleutnant Werner Hartenstein brengt de U-156 aan de oppervlakte met de bedoeling enkele officieren gevangen te nemen. Tot zijn grote verrassing ziet hij 2000 mensen die bezig zijn te overleven. Op dat ogenblik realiseert hij zich dat de Laconia geen troepentransport schip is dat oorlogsmaterieel en militairen vervoerde, maar een passagiersschip met aan boord vele burgers en Duitse bondgenoten, Italiaanse krijgsgevangenen.

Werner Hartenstein start unieke reddingsoperatie.
Werner Hartenstein begint direct met een reddingsoperatie, die uniek geldt in de Tweede Wereldoorlog. Talrijke schipbreukelingen worden opgenomen door de bemanning van de U-156 en de reddingsboten worden door de U-156 op sleep genomen. 23.23u verdwijnt de Laconia in de diepte van de zee. Werner Hartenstein en zijn bemanning blijven zich bezighouden met het redden van de vele drenkelingen en stuurt pas twee uren later, 1.25u, een gecodeerd radiobericht naar de Commandant van de Duitse Onderzeebootdienst Admiraal Karl Dönitz waarin hij melding maakt de Laconia met 1500 Italiaanse krijgsgevangenen tot zinken te hebben gebracht.

Admiraal Dönitz regelt assistente door U-506 en U-507
.
De onderzeeboten U-506 en U-507  krijgen van Dönitz de opdracht zich met spoed naar de U-156 te begeven. Inmiddels heeft de U-156 bovendeks en onderdeks bijna 200 overlevenden aan boord waaronder vijf vrouwen en ook nog eens vier sloepen met 200 drenkelingen op sleep.

Werner Hartenstein verstuurt oproep tot hulp
13 september 6.00u in de ochtend, verstuurt Werner Hartenstein via de open radioverbinding op de 25 meter band, een bericht opgesteld in het Engels aan alle schepen in de omgeving. Hij geeft zijn positie op, vraagt te helpen bij de reddingsoperatie en belooft tevens niet aan te vallen. De Britse militaire autoriteiten in Freetown, op de hoogte van de oproep, ondernemen geen actie omdat het een valstrik zou kunnen zijn. De U-156 blijft de volgende twee dagen aan de oppervlakte.

U-507 en U-507 arriveren ter plekke
15 september 11.30u in de ochtend arriveert de U-506 onder bevel van Kapitänleutnant Erich Würdemann, enkele uren later gevolgd door de U-507 onder Korvettenkapitän Harro Schacht en de Italiaanse onderzeeboot Cappellini. De vier onderzeeboten met honderden overlevenden op de schepen en sloepen op sleep, gaan op weg richting Afrikaanse kust voor een ontmoeting met Franse schepen van de Vichy regering. Ongetwijfeld zijn ook de Amerikaanse militaire autoriteiten op de hoogte van de oproep.

Amerikaans B-24 bommenwerper ontdekt de vier duikboten.  Rode Kruis vlaggen aanwezig.
De Amerikanen sturen in een later stadium een B- 24 Liberator bommenwerper op verkenningsvlucht. 16 september 11.25u in de ochtend ontdekt de Amerikaanse bemanning de vier onderzeeboten, met reddingsboten op sleep en de overlevenden van de Laconia bovendeks. Duidelijk zichtbaar zijn de kanonnen afgedekt door Rode Kruis vlaggen. Werner Hartenstein seint in het Engels via signalen naar de piloot van de B 24 en vraagt om assistentie.

Sink Sub
Luitenant James D. Harden van de Amerikaanse luchtmacht verlaat de locatie en licht de basis in over de situatie. Captain Robert Richardson III,  die dag de hoogste officier op wacht, antwoordt met het volgende bevel: ”Sink sub”, breng de onderzeeboot tot zinken.

Aanval met dieptebommen
Piloot James Harden vliegt terug naar de plek waar de volgepakte onderzeeboten met de vele sloepen op sleep zich bevinden en opent om half één in de middag de aanval met bommen en dieptebommen waarvan er één terecht komt temidden van de sloepen. Velen komen om. Piloot James Harden onderneemt vier aanvallen waardoor Werner Hartenstein  zich genoodzaakt ziet de sloepen los te koppelen en aan de overlevenden op het dek te vragen van boord te springen. De vier onderzeeboten duiken onder water en kunnen ontsnappen.

Piloot James D. Harden
Vele honderden overlevenden van de Laconia komen om door deze actie van Captain Robert Richardson III en piloot luitenant James D. Harden. Het is altijd onduidelijk gebleven waarom zij tot deze rigoureuze aanval zijn overgegaan. Later op de dag arriveren de Franse schepen en zijn in staat de overlevenden voor de tweede maal te redden.

Dönitz geeft dubieuze opdracht.
De Amerikaanse actie had grote gevolgen. Het was tot dan, nog steeds de gewoonte dat U-Boten na een geslaagde aanval de overlevenden de richting aangaven van het dichtstbijzijnde land en voorzagen van water en voedsel. Nu de Amerikanen een reddingsmissie onder de Rode Kruis vlag hadden aangevallen, gaf Admiraal Karl Dönitz opdracht om in het vervolg geen hulp meer te bieden aan overlevenden van aangevallen schepen. 

Afloop
Van de 2725 Laconia opvarenden hebben 1.113 de ramp overleefd. 1.420 van de 1.612 opvarenden die zijn omgekomen, waren Italiaanse krijgsgevangenen.

U-156  Werner Hartenstein
De U-156 wordt 8 maart 1943 om 13.15u ten oosten van Barbados door dieptebommen van een US PBY Catalina watervliegtuig tot zinken gebracht. Commandant Werner Hartenstein en zijn 52 manschappen komen hierbij allen om.

U- 506  Erich Würdemann
De U-506 wordt 12 juli 1943 om 15.50u ten westen van Vigo Spanje door 7 dieptebommen van een Amerikaanse B-24 Liberator tot zinken gebracht. Commandant Erich Würdemann en 48 bemanningsleden komen om. 15 juli, drie dagen later, worden 6 bemanningsleden uit zee opgepikt door een Britse torpedobootjager.

U-507  Harro Schacht
De U-507 wordt 13 januari 1943 door dieptebommen van een Amerikaans Catalina-watervliegtuig in de Zuid-Atlantische Oceaan tot zinken gebracht. Commandant Harro Schacht en al zijn bemanningsleden komen om. 

 

Meer weten over de Junyo Maru grootste scheepsramp aller tijden Lees ook  

Meer weten over een bijzondere reddingsactie door
Herman (Mans) Dorré van de Koninklijke Marine Lees ook  

Meer weten over een bijzondere tprpedering door de
O21 beroemde onderzeeboot van de Koninlijke Marine Lees verder

Meer weten over een bijzondere torpedering door
Hr.Ms. Zwaardvisch beroemde onderzeeboot van de Koninklikke Marine Lees verder 

 

 

 

 

Pagina
Menu
INFO
Pagina
Menu
INFO

Excursies

Excursies


Onder begeleiding van Ton Wientjen worden er excursies georganiseerd naar het gebied waar de slag om Arnhem plaatsvond. Dit zijn excuries in groepsverband. Bent u als vriendenclub, serviceclub, hobbyclub, enz. geïnteresseerd in een excursie?

Lees verder »

Ton blogt

Ton blogt 


Soms, als Ton tijd heeft, schrijft hij een anekdote over een gebeurtenis die zich afspeelde in de oorlog. Altijd vanuit de gedachtenwereld van de betrokkene geschreven en dus lang niet altijd politiek correct.
 

Lees verder »

Contact


Ton Wientjen
Vaarwerkhorst 71
7531 HL  ENSCHEDE

Telefoon: +31 53 435 69 49
Mobiel1:   +31 61 258 47 78
Mobiel2:   +31 62 351 10 21

Stuur een berichtje

Pagina
Menu
INFO

Powered by CMSimple | Template by CMSimple | Inloggen