Pagina
Menu
INFO
U bent hier:   Begin pagina > Ton blogt > Archief > 25 september 2010 Gerd Roeloffzen Oorlogsvlieger
German

25 september 2010 Gerd Roeloffzen Oorlogsvlieger

Gerd Roeloffzen werd geboren op 24 januari 1914 te Enschede, waar zijn vader Frans een autozaak had. Reeds voor de oorlog had vader Frans zijn zaak ontwikkeld tot een gerenormeerde garage. Tot de vele klanten die met de auto langskwamen voor reparatie, behoorde ook Prins Bernhard. 
Tijdens de aanval van Nazi Duitsland op Nederland 10 mei 1940 is zijn zoon Gerd reserve sergeant-vlieger met Groot Militair Brevet bij de ML. Vele bombardementsvluchten heeft hij 10 en 11 mei uitgevoerd op Duitse troepen.

12 mei 1940 Fokker C-V
In de middag van 12 mei wordt om 17.00u het besluit genomen nog een extra missie te vliegen naar de Grebbeberg, doel het bombarderen van de Duitse linies. De missie wordt uitgevoerd met drie vliegtuigen van het type Fokker C-V, een verouderd licht bombardements-verkenningsvliegtuig met een maximum snelheid van slechts 230 km/u en een twee koppige bemanning, piloot en navigator/boordschutter. De Fokker C-V werd voor het eerst gepresenteerd op de Air Exhibition Parijs in 1926.  
Een jager escorte voor de begeleiding is niet beschikbaar, waardoor de drie toestellen al bij voorbaat kansloos zijn in een luchtgevecht met de snelle moderne Duitse jagers.

Gerd meldt zich vrijwillig
Dat hij gehuwd is en zijn vrouw in verwachting van hun tweede kind, weerhoudt Gerd er niet van zich vrijwillig te melden voor deze missie.
12 mei 18.32u vertrekken de drie toestellen van Ruigenbroek. Met de trage vliegtuigen wordt zo laag mogelijk, met een kruissnelheid van 190 km/u, in escadrille-ruim-verband gevlogen d.w.z. niet te dicht bij elkaar. Reserve sergeant vlieger Bakx voorop, links reserve sergeant vlieger Van Liempd en rechts Gerd met aan boord reserve sergeant waarnemer J.L Holtz. Bij Culemborg beginnen Nederlandse mitrailleurs op hen te schieten maar ze worden gelukkig niet geraakt.

Nadering Grebbelinie, Messerschmitt
Ze beginnen te klimmen en komen bij de Grebbelinie op een hoogte van 800 meter. Op het moment dat Gerd zijn doel ziet en de Fokker bijstuurt, komen drie snelle zwaar bewapende moderne Duitse jachtvliegtuigen, de Messerschmitt 109, vanuit de wolken in razende vaart op hem af. Tegen de Messerschmitt met een maximum snelheid van 640 km/u heeft de oude trage Fokker geen schijn van kans.
Gerd ziet slechts één mogelijkheid en stort de Fokker (foto links) in duikvlucht naar beneden. Vol gas, geen rekening houdend met het maximum toegestane toerental dat ver wordt overschreden.

Rolls Royce
De oude Rolls Royce motor doet haar best en houdt het vol. Eén Messerschmitt zit achter Gerd om hem neer te schieten de andere twee Messerschmitts vliegen naast hem. Gerd ziet de lichtspoormunitie van de Messerschmitt en weet dat hij kansloos is indien hij in rechte lijn naar beneden gaat.

Schoppend, duwend en trekkend omlaag
Hij schopt, duwt en trekt met al zijn kracht  waardoor de Fokker al slingerend en alle richtingen uitzwaaiend naar beneden duikt. Boordschutter Holtz, die andersom met blik naar achter, in het vliegtuig zit denkt dat ze stuurloos zijn en bereidt zich voor op het ergste.
Gerd nadert de grond, de vuurregen van de Messerschmitt gaat onverminderd voort, trekt de neus van het toestel omhoog en raast nog steeds met hoge snelheid over de uiterwaarden. De veel snellere Duitse jager kan niet meer achter hem blijven en vliegt over hem heen.

Winterdijk
Dan ziet hij de winterdijk van de Rijn en trekt uit alle macht om erover te komen.
De Fokker is doorzeefd met kogels en heeft een afgeknapte ondervleugel waardoor het onvoldoende draagvermogen heeft en niet meer omhoog wil. Met op voltoeren draaiende motor vliegt Gerd tegen de dijk. Even denkt hij dat het is afgelopen, maar hoort kort daarop het geluid van wegstromende vloeistof en ruikt benzine. Hij kruipt uit het wrak waarin zich nog steeds alle bommen bevinden die ondanks de enorme klap niet zijn ontploft. Ook zijn waarnemer J.L Holtz blijkt de crash te hebben overleefd en is door de afwijkende zithouding  aan de andere kant uit het vliegtuig gekropen waardoor ze elkaar hebben gemist.

Hoofdpijn en Saridon
Vanwege regelmatige hoofdpijn had Gerd altijd een aluminium doosje Saridon op zak. Hij haalt het doosje uit zijn jack om een tablet te nemen, schuift het open en ziet vervolgens de benzine uit het doosje stromen. Dat hij volledig drijfnat is van de benzine wordt nu gerealiseerd. Het vuurtje voor de sigaret wordt angstvallig achterwege gehouden.

Mijnenveld
Vervolgens komen Nederlandse soldaten roepend en zwaaiend aangerend en waarschuwen niet verder te lopen. Ze zijn terecht gekomen in een Nederlands mijnenveld (foto boven, bord links aanduiding mijnenveld) en worden door de militairen eruit geloodst. Waarnemer Holtz is zijn helm kwijt en heeft een schram op zijn hoofd. Oorzaak onbekend. De twee maken zich er niet druk over, ze hebben de crash overleefd.

Helm sergeant Holtz
Na de oorlog gaat Gerd op pad om de locatie te zoeken waar hij was gecrasht. Al rondkijkend komt een boer op hem af en Gerd doet zijn verhaal. De boer antwoordt dat hij nog iets voor hem heeft en komt aanzetten met een helm. De helm van Sergeant Holtz. Hierin zit aan de voor en achterzijde een gat. De oorzaak van de schram op het hoofd van de boordschutter wordt nu duidelijk. De Messerschmitt had met één van de vele kogels de helm geraakt van de boordschutter en was er dwars doorheen gegaan.

Directeur Frans Roeloffzen BV
Gerd bleek niet alleen een uitstekend vlieger te zijn, maar ook een zeer verdienstelijk autocoureur. Met zijn MG heeft hij menige strijd gevoerd op het circuit van Zandvoort.
In een later stadium heeft Gerd het roer van zijn vader overgenomen en onder zijn bezielende leiding groeit Garage Roeloffzen uit tot het grootste, modernste en best geoutilleerde Automobielbedrijf van Noord en Oost Nederland. Eind zestiger jaren wordt het bedrijfspand verbouwd en krijgt een showroom die voor die tijd uniek is. Hij is zijn tijd ver vooruit met een werkplaats die al vaste tarieven hanteert voor alle onderhoudsbeurten. (foto Het begin)

Isacar vliegrally, Prins Bernhard
Gerd is tot op hoge leeftijd blijven vliegen en bezat een uitgebreid netwerk in de vliegwereld.
Op 73 jarige jarige leeftijd wist hij de eerste prijs in het algemeen klassement van de 50e Isacar vliegrally voor beroeps en amateurvliegers te winnen en ontving hiervoor uit handen van Prins Bernhard diens zilveren legpenning.

Gouden vliegvink
Gerd reeds in bezit van de gouden “vliegvink” is de enige burger die Prins Bernhard een onderscheiding heeft mogen opspelden. Een gouden “vliegvink” met het getal 40, toen ook de prins dit magische getal op zijn naam kon schrijven.

Gerd Roeloffzen overlijdt op 23 juni 1998.

Onderscheidingen
De Bronzen Leeuw, 2 augustus 1946 door koningin Wilhelmina te 's-Hertogenbosch
Oorlogsherinneringskruis met de Gesp, 1952
Ridder in de Orde van Oranje Nassau, 10 mei 1985
Draaginsigne Gewonden, 1993
Ter gelegenheid van zijn 60 jarig vliegjubileum, ontvangt hij in 1994 van de bevelhebber der Luchtstrijdkrachten diens Persoonlijk Wapenschild. Een uitzonderlijk gebaar omdat deze weinig wordt uitgereikt.

 

 

 

Pagina
Menu
INFO
Pagina
Menu
INFO

Excursies

Excursies


Onder begeleiding van Ton Wientjen worden er excursies georganiseerd naar het gebied waar de slag om Arnhem plaatsvond. Dit zijn excuries in groepsverband. Bent u als vriendenclub, serviceclub, hobbyclub, enz. geïnteresseerd in een excursie?

Lees verder »

Ton blogt

Ton blogt 


Soms, als Ton tijd heeft, schrijft hij een anekdote over een gebeurtenis die zich afspeelde in de oorlog. Altijd vanuit de gedachtenwereld van de betrokkene geschreven en dus lang niet altijd politiek correct.
 

Lees verder »

Contact


Ton Wientjen
Vaarwerkhorst 71
7531 HL  ENSCHEDE

Telefoon: +31 53 435 69 49
Mobiel1:   +31 61 258 47 78
Mobiel2:   +31 62 351 10 21

Stuur een berichtje

Pagina
Menu
INFO

Powered by CMSimple | Template by CMSimple | Inloggen