Pagina
Menu
INFO
U bent hier:   Begin pagina > Ton blogt > Archief > 25 maart 2011 Nederlandse Oorlogshelden  Herman(Mans)Dorré 
German

25 maart 2011 Nederlandse Oorlogshelden  Herman(Mans)Dorré 

Herman Dorré wordt 23 juli 1904 geboren in het mooie Gelderse Lochem.
30 november 1926 komt Mans, zoon van een Luitenant-kolonel der Infanterie, als militair matroos bij de Koninklijke Marine in voormalig Nederlands Indië, 22 december 1927 volgt de bevordering tot Luitenant ter Zee Derde Klasse (Ltz III)  en gaat als reserve officier met groot verlof 27 augustus 1928.

1e Stuurman Tjitjalengka
Na een carrière als eerste stuurman op de Tjitjalengka van de KJCPL en procuratiehouder van de Java-China-Japanlijn, ontvangt Mans Dorré na het uitbreken van de vijandelijkheden met Japan 23 december 1941, de oproep zich te melden als Ltz II bij de Koninklijke Marine Reserve. Mans wordt ingedeeld op het vliegkamp Tandjong Priok (Batavia) bij Groep Vliegtuigen (CVT) 18, als commandant van de Catalina Y-45.

Catalina PBY
De Catalina PBY is een vliegboot, uitgerust met 2 Pratt & Whitney motoren van elk 1200 PK. De taak van de Nederlandse Catalina’s bestaat uit patrouilleren, escorteren van konvooien, evacueren en het leggen van mijnen.

ss Sloet van de Beele en Hr. Ms. van Nes
Het Nederlands stoomschip “SS. Sloet van de Beele” is februari 1942 als troepentransport schip onderweg van Tandjong Pandau naar Tandjong Priok onder begeleiding van de Nederlandse torpedobootjager “Hr. Ms. Van Nes”. 17 februari 1942 worden beide schepen in de Javazee door Japanse vliegtuigen tot zinken gebracht.

Commandant LTZ II Herman Dorré
Ltz II Mans Dorré krijgt opdracht met de Catalina Y-45 te zoeken naar drenkelingen. De overige bemanningsleden zijn vlieger C.L.Van Kooy, korporaal vlieger telegrafist C.Ch. van Doorn, korporaal vliegtuig maker P Gommers en 2e vliegtuigmaker J.J. de Haas.
21 februari 1942 vindt de Y-45 bemanning een sloep van de “SS Sloet van de Beele” met 27 drenkelingen aan boord. Tijdens de terugvlucht naar Tandjong Priok vertellen de drenkelingen dat zij nog een sloep hebben gezien. Na de mannen te hebben afgezet, besluit Mans Dorré direct terug te vliegen naar het zoekgebied. 

Zware beslissing voor Herman Dorré en Y-45 bemanning  
Na vele uren zoeken lukt het nog steeds niet de sloep te vinden en omdat de nacht op het punt staat in te vallen, besluit Mans terug te vliegen naar Tandjong Priok. Dan klinkt een brul, de bemanning heeft de sloep ontdekt. Vlieger C.L. van Kooy zet ogenblikkelijk de landing in en plaatst de Y-45 op het water bij de sloep waarin zich 79 personen bevinden. Ze zijn er slecht aan toe, sinds de ramp heeft niemand van hen eten of drinken gehad.
Incluis de 5 bemanningsleden zit de Catalina Y-45 met 84 inzittenden ruim 30 % boven het toegestane laadvermogen, dit houdt in ruim 2000 kg boven het maximum afvlieggewicht. Mans is zich volledig bewust van het grote risico dat zij nemen en geeft de bemanningsleden de gelegenheid te stemmen. Twijfels zijn er niet, doen! Unaniem wordt besloten alle  drenkelingen aan boord te nemen. Met 79 schipbreukelingen aan boord, zit de over beladen vliegboot propvol. Vol spanning zit de bemanning in afwachting van wat er gaat gebeuren, lukt het wel of lukt het niet? Ondertussen brengt sergeant-vlieger van Kooy de Y-45 in gereedheid. Dan zet hij de gasklep volledig open, de twee Pratt & Whitney motoren brullen erop los en leveren gezamenlijk de 2400 pk en komt de Catalina Y-45 in beweging. Het duurt lang, langer dan normaal, maar dan verheft de Y-45 zich langzaam uit de zee omhoog en begint te klimmen. De bemanning slaakt een diepe zucht.

Vlieger Kooy toont zijn vakmanschap
Bij aankomst in Batavia wacht vlieger Kooy opnieuw een zware klus. De haven is overvol, voor Kooy echter geen probleem, opnieuw toont hij zijn vliegerscapaciteiten en weet de Catalina Y-45 door grote kundigheid behouden te landen
Van de “SS Sloet van de Beele en Hr. Ms. Van Nes zijn 320 mannen gered, enkele van hen zijn er zo slecht aan toe dat zij korte tijd later alsnog overlijden.

Herman Dorré ontdekt vijandelijke Japanse invasievloot
27 februari 1942 vertrekt Mans Dorré 9.30 u in de ochtend met de Catalina Y-45 vanaf Marinevliegkamp Tandjong Priok voor een verkenningsvlucht ten behoeve van het geallieerd vlooteskader onder commando van Schout bij Nacht Karel Doorman (Lees Ton blogt 18 augustus 2010 Slag in de Javazee). De Y-45 vliegt richting oosten en treft om 11.00 u ter hoogte van Toeban het geallieerd eskader varend op oostelijke koers. Mans krijgt opdracht bij Bawean te gaan zoeken naar vijandelijke onderzeeboten, kan echter niets vinden maar ontdekt wel 36 km ten westen van Bawean een vijandelijke Japanse vloot varend op zuidelijke koers. Het weer is omgeslagen, fikse regenbuien kletteren op de ruiten en belemmeren het zicht. Ondanks deze handicap kan de bemanning toch waarnemen dat de Japanse vloot bestaat uit 25 transportschepen, 2 kruisers en 6 torpedobootjagers.

Aanval Japans katapultvliegtuig
Inmiddels heeft één van de Japanse kruisers een katapultvliegtuig gelanceerd, met het doel de Y-45 uit te schakelen. Mans ziet het gevaar en geeft opdracht te klimmen naar een wolkenbank 3000m boven Baewan waardoor de Y-45 onzichtbaar is voor de Japanse aanvaller.

LtzII Herman Dorré wijkt af van normaal geldende procedure
Mans wil zo snel mogelijk Karel Doorman op de hoogte stellen. Om vertraging in de berichtgeving te voorkomen, besluit Mans af te wijken van de normaal geldende procedure die loopt via allerhande trage ambtelijke schijven. Hij wacht niet op zijn terugkeer naar Tandjong Priok maar geeft 13.50 u het verkenningsbericht door via een open radioverbinding over de CZM golf. Deze golf wordt beluisterd door al het vliegtuig en scheepvaartverkeer waaronder ook de oorlogsschepen. Door deze beslissing van Mans Dorré ontvangt Schout bij Nacht Karel Doorman al om 14.30 u de officiële melding over de Japanse vloot.

Poelau Bras
Mans en zijn bemanning gaan 3 maart 1942 met de auto via Buitenzorg, Puncak Pas richting Bandoeng. 7 maart vertrekken zij met een militair transport vanuit Bandoeng naar de Wijnkoopsbaai waar Mans Dorré en het militair transport met hoge functionarissen van de K.N.I.L, Koninklijke Marine, Shell, Bataafse Petroleum Maatschappij enz.…worden ingescheept op de Poelau Bras. Na inscheping moet nog worden gewacht op de huisraad van Schout bij Nacht van Staveren, waardoor de Poelau Bras 2 uur later dan gepland, kan vertrekken richting Christmas Island (een Australisch eiland 360 km ten zuiden van Jakarta). Helaas (heeft het te late vertrek invloed gehad?), wordt de Poelau Bras op zee door Japanse vliegtuigen tot zinken gebracht en beschieten vervolgens ook nog de sloepen met overlevenden. Slechts 3 sloepen overleven de aanvallen. Mans Dorré behoort tot de overlevenden. 11 maart 1942 komen ze voor Kroë aan wal.

Krijgsgevangenschap
19 maart 1942 geraakt Mans in Japans krijgsgevangenschap en heeft in diverse kampen langs de Pakanbaroe-Moeara aan de “Sumatra dodenlijn” gewerkt.

Catalina Y-45 haalt "de baas"
Enkele maanden na de Japanse capitulatie, worden eerst de geallieerden en enige tijd later de Nederlanders opgehaald. Ltz I Herman Dorré wacht een bijzondere verrassing. Hij wordt opgehaald door “zijn“ vliegboot de Catalina Y-45 om te worden terug gevlogen naar zijn onderdeel in Batavia.


Herman Dorré en bemanning worden gedecoreerd.

28 november 1947 worden de bemanningsleden van de Y-45 onderscheiden. Citaat uit het Koninklijk Besluit: “In het bijzonder door, in het tijdvak van 21-23 februari 1942 behulpzaam te zijn bij het, met groot risico, redden van vele overlevenden van onze torpedobootjager “Van Nes” en het ‘SS Sloet van de Beele’ in de Java Zee”.
LTZ I reserve Herman Dorré en Sergeant vlieger Reserve Chris van Kooy ontvangen de Bronzen Leeuw, alle overige bemanningsleden waaronder vliegtuigmonteur I J.J. de Haas ontvangen het Vliegers kruis.

NAVO
Na de oorlog aanvaardt Herman Dorré een functie bij de NAVO. 
1959 wordt afscheid genomen van de Koninklijke Marine en gaat Mans met pensioen.

Vlieger Chris van Kooy
Vlieger Chris van Kooy, na de oorlogsjaren als 2e piloot in dienst van de KLM, komt 12 juli 1949 om het leven tijdens de crash met de Lockheed Constellation Franeker van de KLM bij Bombay India.


 


Overlijden Herman Dorré
Mans Dorré overlijdt 31 oktober 1973 in ’s-Gravenhage (Ockenburg) 

Onderscheidingen
Onderscheidingen Herman Dorré:

Bronzen Leeuw
Drager van het Oorlogskruis met gespen
Oorlogsvluchten 1940-1945, Java Zee 1941-1942
Drager van het kruis voor oorlog en vrede  

Catalina Y-45 
1946 vliegt de Y-45 naar RoseBay in Australié om aldaar te worden gesloopt.

Wat is het toch jammer dat de vliegboot Catalina PBY Y-45 evenals de onderzeeboot O21 (Lees ton blogt 25 oktober 2010 Hr.Ms. O21 beroemde onderzeeboot van de Koninklijke Marine) onder de slopershamer tot schroot zijn verwerkt. Relikwieën als deze dienen bewaard te worden voor het nageslacht en zouden niet hebben misstaan in het Marine Museum te Den Helder. 
De Y-45 en O-21 vertegenwoordigen  een interessant verhaal en zijn alleen al daardoor, boeiend voor de museumbezoeker.

Dank aan John H.D. van Hemert
Mijn dank gaat uit naar de heer John H.D. van Hemert, familie van Herman Dorré, voor het beschikbaar stellen van de vele afbeeldingen.

De heer John H.D. van Hemert heeft uitgebreid voorouderlijk onderzoek verricht en gepubliceerd over Herman (Mans) Dorré.  De geinteresseerde lezer kan uitgebreide informatie vinden op
genealogieonline.nl/de-schoolmeesterstak-van-hemert/11515.php


 

  

Pagina
Menu
INFO
Pagina
Menu
INFO

Excursies

Excursies


Onder begeleiding van Ton Wientjen worden er excursies georganiseerd naar het gebied waar de slag om Arnhem plaatsvond. Dit zijn excuries in groepsverband. Bent u als vriendenclub, serviceclub, hobbyclub, enz. geïnteresseerd in een excursie?

Lees verder »

Ton blogt

Ton blogt 


Soms, als Ton tijd heeft, schrijft hij een anekdote over een gebeurtenis die zich afspeelde in de oorlog. Altijd vanuit de gedachtenwereld van de betrokkene geschreven en dus lang niet altijd politiek correct.
 

Lees verder »

Contact


Ton Wientjen
Vaarwerkhorst 71
7531 HL  ENSCHEDE

Telefoon: +31 53 435 69 49
Mobiel1:   +31 61 258 47 78
Mobiel2:   +31 62 351 10 21

Stuur een berichtje

Pagina
Menu
INFO

Powered by CMSimple | Template by CMSimple | Inloggen