Pagina
Menu
INFO
U bent hier:   Begin pagina > Ton blogt > Archief > 16 januari 2014  Zeeslag bij Savo  Pacific War 
German

16 januari 2014  Zeeslag bij Savo  Pacific War 

De zeeslag bij Savo
De zeeslag bij Savo vond plaats in de nacht van 8 op 9 augustus 1942, twee dagen nadat de Amerikanen onder de codenaam “Watchtower” waren geland op het door Japan bezette eiland Guadalcanal dat deel uitmaakt van de Salomons eilanden in de Pacific.

De Slag om Guadalcanal
De Slag om Guadalcanal is de eerste maal sinds de Japanse aanval op Pearl Harbor 7 december 1941, dat Amerikaanse mariniers op land de strijd aangaan met het Japanse leger. Voor beide partijen staat veel op het spel. Bij een Japanse overwinning en het behoud van Guadalcanal kunnen de Japanners oprukken naar Australië en Hawaii, bij een Amerikaanse overwinning komen de Japanners voor het eerst in een defensieve positie en kunnen de Amerikanen Guadalcanal gebruiken als eerste springplank naar het vaste land van Japan.

Zware strijd
Van 7 augustus 1942 tot 9 februari 1943 is Guadalcanal het brandpunt van een zware strijd  ter land, ter zee en in de lucht. De Amerikanen en Japanners voeren iedere keer nieuwe versterkingen aan, geen van de twee wil deze slag verliezen en er wordt gestreden om de aanvoerwegen van de vijand te blokkeren. De strijd kost aan 1770 Amerikaanse mariniers en 24.600 Japanse soldaten het leven. Bij deze aantallen zijn niet meegeteld de 4350 gesneuvelden bij de Amerikaanse Marine en Luchtmacht en de 5500 gesneuvelden bij de Japanse Luchtmacht en Marine. 9 februari 1943 eindigt de Slag om Guadalcanal met een  Amerikaanse overwinning.

Gallieerde invasievloot
Na het bekend worden van de Amerikaanse landing op Guadalcanal doen de Japanners meerdere luchtaanvallen op de Geallieerde invasievloot. In die luchtstrijd wordt voor de Japanners duidelijk dat de Geallieerden over luchtdekking beschikken door jagers die opstijgen vanaf Amerikaanse vliegdekschepen. 

Vice Admiraal Gunichi Mikawa
In de avond van 7 augustus wordt in Rabaul, uitvalsbasis van de Japanse marine, een flottielje samengesteld onder de Japanse Vice Admiraal Gunichi Mikawa waarbij alle, in dit gebied beschikbare oorlogsschepen, worden ingezet. Zes zware kruisers, twee lichte kruisers en zes torpedojagers vertrekken richting Guadalcanal.

Schout bij Nacht Victor Crutchley
De Amerikaanse Schout bij Nacht Victor Crutchley, onbekend met de Japanse plannen, had ter beschermingen van de transportvloot bij Guadalcanal, zijn Marineschepen in drie groepen verdeeld. Twee daarvan zouden patrouilleren respectievelijk ten noorden en ten zuiden van het eiland Savo aan de 90 km brede doorvaart tussen de Salomonseilanden. De zuidelijke groep onder Victor Crutchley omvatte drie zware kruisers, twee Australische en één Amerikaanse, en drie Amerikaanse torpedojagers.

Captain Frederick Riefkohl
De noordelijke groep onder Captain Frederick Riefkohl, bestond ook uit drie zware kruisers, allen Amerikaans, en ook drie Amerikaanse torpedojagers. Om alle risico’s te vermijden beschermde groep drie met twee lichte kruisers, waarvan één Australische, en twee Amerikaanse torpedojagers de Oostzijde van het het landingsgebied.

HMAS Australia
In de late avonduren van 8 augustus verlaat Crutchley met zijn vlaggenschip HMAS Australia de zuidelijke groep, op weg naar een bespreking met Generaal Alexander van de Grift, commandant van de op Guadalcanal gelande mariniers. Het commando over groep Zuid wordt overgenomen door de oudste in dienst zijnde officier, Captain Howard Bode, commandant van de zware kruiser USS Chicago.

USS Chicago en HMAS Canberra
Tegen middernacht bereikt het Japanse flottielje de doorgang tussen Savo en Guadalcanal. De Japanse strijdmacht wordt niet ontdekt door de met bewaking belaste en met radar uitgeruste Amerikaanse torpedojager USS Blue. Kwart voor twee in de nacht  wordt de zuidelijke groep met de zware kruisers USS Chicago en HMAS Canberra met torpedo’s door de Japanners aangevallen. De geallieerde schepen worden volledig overrompeld. Radar stond nog in de kinderschoenen. Torpedo’s treffen de beide zware kruisers. De HMAS Canberra is binnen enkele minuten niet meer in staat te manoeuvreren en volledig buiten gevecht gesteld. De USS Chicago heeft grote boegschade en ook de torpedojager USS Patterson wordt getroffen en raakt ernstig beschadigd.

Geen melding
De Japanners leggen de koers naar het noorden om de tweede groep, die de noordelijke passage, bewaakt aan te vallen. Doordat groep Zuid geen melding had gemaakt van de Japanse aanwezigheid kwam de Japanse aanval ook hier als een volledige verrassing.

USS Astoria - USS Vincennes - USS Quincy
De drie zware Amerikaanse kruisers, USS Astoria, Vincennes en Quincy worden in korte tijd zwaar beschadigd. Vincennes en Quincy zinken binnen een uur, Astoria de volgende dag. De torpedojager ESS Ralph Talbot wordt getroffen en raakt ook beschadigd. Tegen half drie in de nacht geeft Admiraal Mikawa opdracht het vuren te staken en uit voorzorg dat hij bij aanvang van de dag niet door Amerikaanse vliegtuigen kon worden aangevallen, besluit hij met zijn flottielje terug te keren naar Rabaul. Dat de Amerikaanse vliegdekschepen met vliegtuigen de vorige dag waren vertrokken, was Mikawa onbekend. Doel van de operatie, de vernietiging van de Geallieerde transportschepen, werd dus niet uitgevoerd.

Captain Howard Bode
Captain Howard Bode was met zijn zwaar beschadigde zware kruiser Chicago op zoek gegaan naar vijandelijke schepen, keerde tegen vier uur terug op de plek van de Zeeslag en beschoot per vergissing de HMAS Canberra en de langszij liggende USS Patterson. Gelukkig voor de Amerikanen troffen de schoten geen doel.

Kruiser Kako
Op de terugreis naar Rabaul verliest Admiraal Mikawa op 10 augustus de zware kruiser Kako. Deze wordt door vier torpedo’s van de Amerikaanse onderzeeboot S-44 tot zinken gebracht.

De Slag voor Savo
De Slag voor Savo was een grote nederlaag voor de Geallieerden. De Amerikanen hadden één van de grootste nederlaag geleden uit de geschiedenis. 1050 marine kerels waren omgekomen, waaronder Captain Samuel Moore van de Quincy en Captain Frank Getting van de Canberra. Vier zware kruisers waren gezonken, één zware kruiser beschadigd plus twee torpedojagers.

Admiraal Mikawa
Admiraal Mikawa kreeg veel kritiek omdat hij de Geallieerde transportschepen niet had aangepakt. Ondanks kritiek bleef hij bevelhebber van de Achtste Japanse vloot.

Schout bij Nacht Crutchley
De Amerikaanse Schout bij Nacht Crutchley kreeg veel kritiek omdat hij verantwoordelijk werd gehouden voor de hoge verliezen. Een nader onderzoek ontlastte alle hogere officieren en Crutchley behield zijn rang en positie.

Captain Frederick Riefkohl
Met de lagere rangen liep het slechter af. Captain Frederick Riefkohl, commandant van de Vincennes en bevelhebber groep Noord, kreeg geen commando meer over een schip.

Captain Howard Bode
Captain Howard Bode van de Chicago wordt verweten dat hij met zijn schip het strijdgebied heeft verlaten en daardoor HMAS Australia en de transportschepen niet heeft beschermd. Ook wordt hem verweten bij aanvang van de strijd de andere schepen niet te hebben gewaarschuwd.

April 1943, nog voor de uitspraak, maakt hij door middel van de kogel een einde aan zijn leven.  

 

Meer lezen over de strijd tegen de Japanners

Lees ook    Hr.Ms. van Nes in ongelijke strijd 

Lees ook    Hr.Ms. Tromp Spookschip van de Koninklijke Marine 

Lees ook    Nederlandse oorlogsheden Herman (Mans) Dorré 

Pagina
Menu
INFO
Pagina
Menu
INFO

Excursies

Excursies


Onder begeleiding van Ton Wientjen worden er excursies georganiseerd naar het gebied waar de slag om Arnhem plaatsvond. Dit zijn excuries in groepsverband. Bent u als vriendenclub, serviceclub, hobbyclub, enz. geïnteresseerd in een excursie?

Lees verder »

Ton blogt

Ton blogt 


Soms, als Ton tijd heeft, schrijft hij een anekdote over een gebeurtenis die zich afspeelde in de oorlog. Altijd vanuit de gedachtenwereld van de betrokkene geschreven en dus lang niet altijd politiek correct.
 

Lees verder »

Contact


Ton Wientjen
Vaarwerkhorst 71
7531 HL  ENSCHEDE

Telefoon: +31 53 435 69 49
Mobiel1:   +31 61 258 47 78
Mobiel2:   +31 62 351 10 21

Stuur een berichtje

Pagina
Menu
INFO

Powered by CMSimple | Template by CMSimple | Inloggen