Pagina
Menu
INFO
U bent hier:   Begin pagina > Ton blogt > Archief > 10 april  2013 Zwarte Donderdag voor de RAF
German

10 april  2013 Zwarte Donderdag voor de RAF



Zwarte Donderdag voor de RAF
Zwarte Donderdag voor de RAF, was de nacht van 16/17 december 1943 waarin de RAF (Royal Air Force) te maken kreeg met veel crashes en slachtoffers, die voor het merendeel niet werden veroorzaakt door Duitse vliegtuigen en luchtafweer (FLAK), maar door de altijd aanwezige vijand van de RAF, het Britse weer.

Battle of Berlin
Battle of Berlin waren 16 grootschalige bombardementen op Berlijn en andere belangrijke Duitse steden, uitgevoerd door de RAF tussen november 1943 en maart 1944. Een idee van de Britse Luchtmaarschalk Arthur Harris (Bomber Harris). 

Captain Pilot Freddy Mackenzie, Squadron Leader van 97 Squadron
Captain Pilot Freddy Mackenzie, Squadron Leader van 97 Squadron, vertrekt 16 december 17.00u met 21 Lancasters en 151 bemanningsleden vanaf de thuisbasis, vliegveld Bourne in Cambridgeshire. 97 Squadron, behoort tot Group 8 van de 483 Lancasters en 15 Mosquitos die in de nacht van 16/17 december 1943 op weg gaan naar Berlijn. De vliegroute gaat over Nederland en Noord Duitsland naar Berlijn. De Duitsers zijn goed geinformeerd en al voor de Nederlandse kust worden ze opgewacht door Duitse jachtvliegtuigen en ook op de route boven Duitsland liggen de Lancasters onder vuur van de Duitse luchtafweer en nachtjagers.

Captain Pilot James Brill
Captain Pilot James Brill, behorend tot het 97 Squadron, wordt met zijn Lancaster boven Berlijn neergehaald en de voltallige bemanning komt om het leven. Na het bombardement op Berlijn, ook de burgerbevolking is het slachtoffer, wordt de terugreis aanvaard en gaat de route over Noord Denemarken naar Engeland.

Dodelijke dikke mist
In het veilige Engeland worden Squadron Leader Freddy Mackenzie en de andere piloten geconfronteerd met een dodelijke dikke mist, hangend vanaf Zuid Engeland tot aan Yorkshire. Rond de vliegvelden van Bourn en Gransden Lodge, slechts vijf kilometer van elkaar verwijderd, zijn de weersomstandigheden de slechtste van geheel Engeland. Iedere minuut neemt de mistdichtheid toe.

Captain Pilot Snell
Captain Pilot Snell arriveert als eerste om 23.25u en zet zijn Lancaster aan de grond. Volgens planning moeten alle Lancasters binnen een tijdsbestek van 90 minuten terugkeren. Het zicht is dan nog geen 250 meter terwijl een Lancaster 900 meter nodig heeft om tot stilstand te komen. Even later is het zicht nog slechts 30 meter. De bevelvoerend officier van de vliegbasis kent de problemen en vraagt zich af hoe hij de toestellen tijdig binnen krijgt zodat de piloten niet zonder brandstof geraken.

Technische ondersteuning
Technische ondersteuning voor het landen in deze uitermate dikke mist, stond nog in de kinderschoenen. Weliswaar waren er enkele systemen, FIDO en SBA, maar geen van allen functioneerden optimaal. Vliegveld Bourn was uitgerust met het SBA systeem maar de trainingen die enkele bemanningsleden van het 97 Squadron hadden gehad, konden niet de omstandigheden nabootsen van een thuiskomst na een lange vermoeiende vlucht, volledig uitgeput en ook nog eens met een bijna lege brandstof tank.

De tweede Lancaster
De tweede Lancaster arriveert 23.50u. Iedere Lancaster die aankomt wordt 150 meter hoger geplaatst dan zijn voorganger. Squadron Leader Freddy Mackenzie zit op de derde verdieping en kan met zijn jonge piloten alleen maar blijven ronddraaien en afwachten tot het beter wordt. Vanwege de dichtheid van de mist zijn de landingslichten niet zichtbaar en hebben de jonge piloten geen enkel referentiepunt. Het doordringende motorgedreun te horen van de onzichtbare eindeloos rondcirkelende Lancasters, voelt als zeer angstaanjagend voor de mensen op de grond.

De brandstoftanks
De brandstoftanks raken leeg en er blijft niets anders over dan de gok te wagen. Captain Pilot Freddy Mackenzie zet de landing in en crasht in de hoek van het vliegveld. Freddy Mackenzie en twee bemanningsleden overleven het niet, de vier anderen raken zwaargewond. Ook drie andere Lancasters crashen en met uitzondering van één middenboordschutter komen de drie voltallige bemanningen om het leven. Captain Pilot Ted Thackway heeft het geluk ook niet aan zijn zijde. Het lukt hem de Lancaster in een weiland aan de grond te zetten maar dan wordt tijdens de uitloop een public footpath, dat dwars door het weiland voert, hem fataal. Ted Thackway en nog vier bemanningsleden overleven het niet. Sergeant Joe Mack, zwaargewond, en de achterste boordschutter Sergeant Leslie Laver, overleven de crash.

Stress
Zodra de eerste onvermijdelijke crashes beginnen te komen, zien de jonge jongens in de lucht de rode brandgloed van het gecrashte toestel. Het zien hiervan geeft aan alle jonge piloten, onervaren in deze alle beroerdste weersomstandigheden, een extra grote stress in het uitvoeren van hun taak, de Lancasters en bemanningsleden veilig aan de grond te zetten.

Captain Pilot Smithy Smith
Captain Pilot Smithy Smith raakt tijdens het wachten bijna door zijn brandstofvoorraad. De bemanning komt met het voorstel de Lancaster per parachute te verlaten. Voor niet parachutisten een zware beslissing en zeer zeker in de mist. Smithy Smith vraagt naar welke hoogte waarop een bemanningslid antwoordt:”ga naar 2100 meter, mocht de parachute niet openen zal de eigenaar er niet veel van merken”. Smithy Smith brengt de Lancaster snel naar de gewenste hoogte waarop wordt gesprongen. De gehele bemanning overleeft. Captain Pilot Robert Mooney neemt met de bemanning ook de beslissing per parachute uit het toestel te springen. De automatische piloot wordt gezet richting Noordzee, de bemanning en Mooney springen uit de Lancaster en allen overleven. De Lancaster, zonder brandstof, crasht in de Noordzee. Captain Pilot Charles Owen slaagt erin, ondanks het falen van de apparatuur, zijn Lancaster in Bourn veilig aan de grond te zetten. Pilot Captain Charles Wilson landt met schade aan de Lancaster. Geen slachtoffers.

Mist grootste vijand
Tijdens de aanval op Berlijn gaan 25 van de 483 Lancasters verloren, 5,2%, dat is hoger dan de 5% drempel hetgeen werd beschouwd als het maximum aanvaardbare verliespercentage voor een actie. 29 Lancasters, zijn verloren gegaan tijdens de landing in dikke mist. Vier meer dan tijdens de raid op Berlijn. De mist op de Britse vliegvelden had meer slachtoffers veroorzaakt, dan alle Duitse jachtvliegtuigen en luchtafweergeschut tezamen. Squadron 97 van Group 8, gestationeerd op de vliegbasis met de dichtste mist, is deze nacht met acht vliegtuigen de grootste verliezer van alle Squadrons.

97 Squadron tot einde oorlog
Van de 151 jonge jongens behorend tot het 97 Squadron, die deze nacht hebben gevlogen, hebben bijna 100 de oorlog niet overleefd. Captain Pilot Robert Mooney wordt twee weken later, 1 januari 1944, vliegend met dezelfde bemanning door Duitse luchtafweer bij Aken naar beneden gehaald. Allen komen om. 
Captain Pilot Victor Samuel Flack wordt drie weken later, 6 januari 1944, boven Berlijn door afweergeschut neergehaald. Met uitzondering van de bommenrichter Boston die in krijgsgevangenschap belandt, komen allen om. 
Sergeant Leslie Laver, die behoorde tot de bemanning van Ted Thackway wordt 14 januari gevraagd in te vallen voor een zieke. Het is zijn eerste vlucht na 16 december. Boven Texel wordt de Lancaster door luchtafweer neergehaald. Sergeant Leslie Laver behoort tot de slachtoffers en ligt begraven op de begraafplaats in Den Burg op Texel. 
Captain Pilot Frank Roberts en zijn bemanning komen 21 januari 1944 om boven Berlijn en zijn begraven in Berlijn. 
Captain Pilot Charles Wilson wordt 29 januari met zijn Lancaster neergehaald. Wilson en zijn bemanning overleven het niet. Voor hen geen grafstenen. 
Bill Coates en zijn bemanning worden 15 maart 1944 gedood en liggen als bemanning op het kerkhof in Eindhoven (Woensel). 
Captain Pilot Donald Mansbridge en zijn bemanning komen om op 20 april 1944.

Jennie Gray Fire by Night
Sergeant Joe Mack ook behorend tot de bemanning van Ted Thackway heeft de oorlog overleefd. De Engelse schrijfster Jennie Gray is zijn dochter. Jennie Gray heeft over deze nacht en de belevenissen van haar vader een boek geschreven. Fire By Night. The Dramatic Story of One Pathfinder Crew and Black Thurday. Uitgebreide informatie te vinden op haar site. www.firebynight.co.uk

 

Meer weten over de Britse Majoor Anthony Cotterell en Jennie Gray  Lees ook 

Meer weten over Duitse jachtpiloten  Lees ook  

Meer weten over Nederlandse jachtpiloten  Lees ook  

 

Pagina
Menu
INFO
Pagina
Menu
INFO

Excursies

Excursies


Onder begeleiding van Ton Wientjen worden er excursies georganiseerd naar het gebied waar de slag om Arnhem plaatsvond. Dit zijn excuries in groepsverband. Bent u als vriendenclub, serviceclub, hobbyclub, enz. geïnteresseerd in een excursie?

Lees verder »

Ton blogt

Ton blogt 


Soms, als Ton tijd heeft, schrijft hij een anekdote over een gebeurtenis die zich afspeelde in de oorlog. Altijd vanuit de gedachtenwereld van de betrokkene geschreven en dus lang niet altijd politiek correct.
 

Lees verder »

Contact


Ton Wientjen
Vaarwerkhorst 71
7531 HL  ENSCHEDE

Telefoon: +31 53 435 69 49
Mobiel1:   +31 61 258 47 78
Mobiel2:   +31 62 351 10 21

Stuur een berichtje

Pagina
Menu
INFO

Powered by CMSimple | Template by CMSimple | Inloggen